Saturday, February 5, 2011

Tips Berniaga : Salah Satu Cara Untuk Handle Customer Yang Suka Tawar-Menawar

Ini entry terakhir before going back to UIA yang sangat membuatkan hatiku merintih kesedihan.

OK lah. Apa menatang punya mimpi tak tau lah pasepa aku teringin pi bagi tips bagai. Padahai bukan aku rajin berniaga sangat pong nyah~

Tapi, dilahirkan dalam keluarga yang berniaga, dari Abang sulung sampai bongsu pun suka berniaga (kecuali Firdaus yang lebih suka Science and Mathematics konon cettt menyampah), environment berniaga tu terasa lah jugak kan walaupun Ayah tak pernah bagi kami yang perempuan-perempuan ni ikut berniaga.

Pengalaman tu ada jugak la. *nak bagi resume ka Farihah ang pi habaq pengalaman bagai* Berniaga tudung kat sekolah. Kaya woh aku time tu.

OK lah. Straight ja lah to the point before aku pi cerita pulak macam mana aku yang kaya-raya time sekolah dulu dan seterusnya aku jatuh bankrupt tak kaya-kaya sampai sekarang kan. Fokus Farihah fokus!

OK noh. Bab customer yang suka tawar-menawar. Memanglah hak customer pun untuk tawar-menawar. Tapi, meletakkan harga juga adalah hak sepenuhnya peniaga. Kalau kita sebagai customer, tak berkenan dengan harga yang peniaga tu letak, lepas tawar-menawar pun tak jalan, kita sebagai customer kan ada hak untuk TIDAK MEMBELI :)

Yaaa tudia Farihah tidak fokus lagi.

"Aik bang. Dulu harga lain, kenapa sekarang mahal sikit?"





Promote adik sendiri dengan cara bermaruah. Ni la Asyraf. Tak tau lah kot celah mana orang buleh kata dia macam Shaheizi Sam yang aku menyampah sebab susah sangat nak eja nama dia. Kalau nama macam Abu ka, Mat Don ka, kan senang??


Untuk menghadapi soalan customer seperti soalan di atas, cara yang digunakan oleh salah seorang adik aku; Asyraf Ahmad a.k.a Shaheizi Sam, dia akan jawab;


"Haaaa kalau kira dulu, dulu kan, Tok saya pun anak dara. Sekarang tidak lagi."



Diharapkan tips ini berguna.




Futnot: Dah nak balik UIA, satu habuk assignment pun tak buat. Bangga.


.

10 comments:

oranglidi said...

walaupun banyak point yang ko keutarakan yang aku tak paham, tapi aku sgt respek orang berniaga.

9/10 rejeki tu..

Wan Zulqhairi said...

takot btol aku nak jmpa ngn adik hang tu. aku ni memang suka tawar menawar.. hahaah... menusuk kalbu gak laa jawapan adek hg tuh. haha...

Farihah Ahmad said...

@oranglidi
tu la pasay aku pong taw aku cakap mcm hantu =,= kaki putaq belit.

Farihah Ahmad said...

@Wan Zulqhairi
so, cuba pikiaq mcm mana nk jwb balik. bule kita share ;p

Kayheshyutaibah said...

Ternganga customer jwb cmtu.. Haha

SizZLing SuZai said...

hahaha XD terasa i tau...coz mmg ske tawar mnawar smpi dpt nih..hahaha sorry peniaga y terasa ngan sy "^^

kak MMG ADE CELAH2 SAM tu..alemak sy die hard fan ni kat 'abg sam' tuh..hoho adk akk pn jd lah..kem salam kat die ek..hahaha

Farihah Ahmad said...

@Kayheshyutaibah
bukan takat ternganga, customer jadi malu-malu anak dara ;p

Farihah Ahmad said...

@SizZLing SuZai
beliau jawab dgn bangganya; Wa3alaykumsalam :)))

meow said...

cool model tue

Farihah Ahmad said...

@meow
adik saya!